vrijdag 26 november 2010

De bloemenwinkel, van herfst tot kerst.

Veel poppenhuisliefhebbers hebben een bloemenwinkel, tuincentrum of kweekkastje. Eigenlijk hoefde dat voor mij niet, want ik vond bloemen maken een uiterst pietepeuterig werk. Maar ja, dan kom ik augustus 2010 in aanraking met mijn poppenhuisknutselclubvriendinnen en dan gebeurd het volgende......

om de foto groter te zien 2x klikken op de foto, om ongedaan te maken, links boven op de terugtoets

een hortensia

Ik ben dol op hortensias en mijn vriendinnen hebben mij geleerd om deze te maken. Maar wat doe je nou met een losse hortensia. Ik maakte er nog een, zocht in mijn voorraad of daar nog iets van planten of bloemen lagen en dan heb je weer een nieuwe missie.
Ook voor mij dus een bloemenwinkel.

de lege winkel

Rob had nog wat hout liggen, ik vond in de schuur een mooi plaatje hout wat als bodem kon fungeren en ik was net bij Gertjan aan het schilderen, dus de restjes verf op de muur en vloer.
De verlichting is kerstverlichting op batterij, ik heb een vierkante lat genomen, daar op gelijke afstand van elkaar gaatjes in geboord en de lampjes erdoorheen gedrukt. Het resultaat is indirecte verlichting. Ik hoefde geen trafo enz. te kopen.
Wat een beetje dom van mij is, dat ik de spiegel met herfstblaadjes op de muur heb geplakt en het er niet meer af krijg. En bijgelovig als ik ben, durf ik het erniet af te breken, want een gebroken spiegel betekent 7 jaar ongeluk.


de herfsttafel met pompoenen en spiegel

De terra cotta potten heb ik tijdens onze vakantie in Spanje gemaakt, geinspireerd door de potterieen, die je overal langs de wegen tegenkomt. Pompoenen van Fimo, uitgehold en met herfstboeketten gevuld. Dit soort dingen maakte ik vroeger als ik workshops gaf in mijn bloembinderij (1:1). Buxusbollen van kralen in gesmeerd met houtlijm, door de zaagsel gerold en gespoten. Houten kruikjes van mijn hofleverancier de Kringkoop. Boeket onder de tafel is gemaakt door Nettie.


phalanopsis, eigen ontwerp


dit zijn mijn eigen maaksels, het knoflookstrengetje hebben wij gemaakt in een knutselmiddag


dit zijn gekochte spullen, behalve de emmers

het wordt steeds voller

Gelukkig heb ik thuis 2 kritische mannen en zij vonden een winkel zonder kassa en winkelmeisje geen echte winkel. Dus een kassa moest er komen, maar ja, zo'n goed lopende bloemenzaak en geen geld in de kassa, dat is het ook niet. Door op het prikbord van de poppenhuissite een oproep te plaatsen of iemand een tip had hoe ik muntjes moest maken, kon ik de kassa vullen.

de gevulde kassa

het uiteindelijke resultaat

Rob heeft ter afwerking een koof over de lampjes gezet.
In de vitrine bij de kassa, servetten en handvervormde kaarssen, tasjes om de inkopen mee naar huis te nemen en een voorproefje van een kerststukje.
Liselotte vindt dat zij werkt in een leuke winkel. Echter nu maakt zij overuren, want over een week moet zij de winkel omtoveren in een kerstbloemenwinkel. 

Ooit heeft het blad Landleven een vogelvoerstok gestaan, waarin een pot pindakaas zit geklemd. Rob heeft die verleden jaar voor mij gemaakt en hierdoor geinspireerd heb ik het in mini gemaakt.
De kerstmannetjes alvast voor versiering voor de kerstwinkel.


Zoals beloofd heeft het personeel hard gewerkt om de winkel tot kerstwinkel te verbouwen. De meisjes waren zo moe dat Santa zelf achter de kassa is gaan staan. Hij hoopt wel, dat zij volgende week weer uitgerust zijn om al het mooi's te kunnen verkopen.


Hier een overzicht van de hele winkel. De kerstboom staat er prachtig bij. De engel in top, een cadeautje van Leen van het Droomsleuteltje.(zaterdag op de beurs in Wormerveer). 2 prachtige hangertjes in de boom van Irene evenals de kaartenboom.
Veel rood, er staan ook nog gewone bloemen, maar toch ook veel kerststukjes.
De kerststalletjes op de tafel, de rechter heb ik gekocht bij Kunstig Atelier en het stalletje aan de linkerkant heb ik zelf gemaakt.

Op de toonbank een adventskrans, verder veel kaarssen en servetten. De grote gekleurde ster is gemaakt van kraaltjes.


Na de feestdagen sluit de bloemenwinkel voor een welverdiende vakantie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten