maandag 9 januari 2012

Winterpret

Zoals ik in het verhaal over Halloween schreef, is na het kerstgebeuren weer een nieuw thema aan de beurt. Winter
Het is een gegeven, maar daar haal ik ook mijn creativiteit uit.
Een wintertafereel met ijspret. Hoe ga ik dat aanpakken? Wat heb ik nog in voorraad en wat kan ik ermee.
Het begint met wat plankjes voor de kijkkast en een paar boompjes gekocht in de kerstuitverkoop en een spiegel, die ik nog had uit mijn workshoptijd.


Ik had ooit het idee om iets te doen met oude ambachten, maar dat is nooit wat geworden. Wel had ik daar nog spullen van staan, zoals een poffertjeskraam



en een vissermannetje, die zijn knopenbord probeert te verkopen



De poffertjeskraam is te groot voor in het kijkkastje en de visserman moet een bakker worden. Een bakker, ja, want inmiddels heb ik op Marktplaats een oud, smal grachtenhuisje gekocht en dat gaat een bakkerij en tearoom worden, Dus een bakker heb ik zo wie zo nodig.
Een geruit lapje stof, voor de broek en sjaaltje gekocht en een lapje witte stof had ik nog wel. Van Irma, een knutselvriendin geleerd, hoe je van plastic broodsluitingen knoopjes kan maken.



De poffertjekraam werd gesloopt, de bakker was hier nog visserman, het kastjes werd geschilderd in wit en blauw, de bomen geplaatst, de spiegel bewerkt met matte zilververf en zie het wordt al wat.



Bij de Action had ik voor zeer weinig kerstversiering gekocht. Popjes in warme kleding met mutsen op, maar wel de goede maat. De bodem is bedekt met papiermachee, wit geschilderd en bestrooid met nepsneeuw.
Het zal uiteindelijk zo worden, dat iedereen bezig is, meisje 1 heeft haar schaatsen ondergebonden en meisje 2 zit op een eigengemaakte slee, meisje staat bij de poffertjes te eten, want later zal je zien, dat zij de baanveegster is.


Verder met fantaseren, wat gebeurt er nog meer met winterpret, sneeuwpoppen maken van balletjes piepschuim, insmeren met lijm, sneeuw erover, dasje om en een neus van fimo.


Op de voorgrond zie je 2 meisjes samen nog een sneeuwpop maken, de sneeuwschuiver is ook klaar, het meisje op de slee heeft nog een kop warme chocolademelk gekregen en tot slot is de boom aan rechterkant helemaal een vogelboom geworden met vetbolletjes en pindaslinger.
Vogeltejs maken van fimo valt niet mee. De roodborstjes en merels zijn redelijk geworden, maar om koolmeesjes te maken moet je van goede huize komen om de juiste kleuren en tekening van de kopjes te maken.
Het is wel heel leuk werk en zeker de moeite waard om mij daar beter in te bekwamen.
Dit is winterpret en ik hoop dat de bezoekers van de dagbehandeling er weer met plezier naar kunnen kijken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten